Czas apokalipsy / Apocalypse Now Redoux

http://www.youtube.com/watch?v=Tt0xxAMTp8M

 

Byłem na pierwszym w Polsce seansie. Sala Kongresowa, lipiec 1980. Przed filmem Kronika. Pokazują Gierka z wizytą u lubelskich harcerzy. Druhny zwyczajowo wiążą sekretarzowi na szyli chustę harcerską. A sala skanduje: „Mocniej! Mocniej!”. A jak pokazali Babiucha (warszawska ulica zalecała czytanie jego nazwiska od tyłu), to widownia ryknęła śmiechem. Mnie, chłopaka z prowincji, formalnie zatkało. Żeby takie rzeczy, w biały dzień, w centrum Warszawy..? Pomyślałem, że w kraju dzieje się coś, o czym nie mam pojęcia…

Hipnotyczne. Wybuchy napalmu i “This is the end. My only friend, the end…”

O, nawet Harrison Ford się załapał na rólkę. Już zapomniałem.

Wszędobylska telewizja: „- Żołnierzu, nie patrz w kamerę!”

Pole bitwy – dobrze funkcjonujące przedsiębiorstwo. Msza polowa w zdobytej wiosce. Żołnierze-minstranci podtrzymują naczynia liturgiczne na polowym ołtarzu, by podmuch od śmigieł ich nie przewrócił.

Pytałem ostatnio, kiedy Robert Duvall był młody. Ano, stosunkowo młody jako podpułkownik Bill Kilgore.
Jest i Laurence  Fishburne – tak młody, że niemal nie do poznania.

Kawaleria powietrzna (helikoptery) rusza na dźwięk trąbki.

„Cwałowanie Walkirii” Wagnera podczas ataku śmigłowców.

Ten Kurtz, po którego jedzie Willard, staje się coraz wyraźniejszy w miarę czytania akt. „Mógł walczyć o generała, a zawalczył siebie”.

Króliczki Playboya tańczą do melodii „Sousie Q”. Scena seksu na godziny w kabinie śmigłowca – mistrzostwo świata.

Poległego żołnierza chowają z tranzystorem, z którego słuchał „Satisfaction”.

W miarę zbliżania się do siedziby Kurtza coraz więcej mgły. Metafora: sytuacja taktyczna i moralna coraz bardziej niejasna. On sam (Brando) – i to w cieniu – pojawia się dopiero na pół godziny przed końcem.

Kurtz: „Uczymy młodych ludzi palić innych żywcem, a nie pozwalamy napisać >>Fuck<<  na samolotach”.

Historia trwa 3,20. Ale jak się już wejdzie do wewnątrz, to aż się nie chce wychodzić z tego dziełka.

Czas apokalipsy / Apocalypse Now Redoux, reż. Francis Ford Coppola, 1979

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *