Éric Vuillard „Porządek dnia”:
Jak mogło do tego dojść? Widocznie musiało, skoro doszło.
Cytaty:
Świat ugina się przed blefem. Nawet najpoważniejszy, najbardziej niezłomny świat, nawet stary porządek, który nigdy nie ulega wymogom sprawiedliwości, nie ugina się przed zbuntowanym ludem, nawet on ustępuje wobec blefu.
Wojna światowa i wstęp do niej tkwią wewnątrz tego niekończącego się filmu, w którym nie sposób już odróżnić prawdy od fałszu. W ponieważ Rzesza zwerbowała więcej reżyserów, montażystów, operatorów, dźwiękowców i wózkarzy niż wszyscy pozostali protagoniści tego dramatu razem wzięci. Można powiedzieć, że do włączenia się Rosjan i Amerykanów reżyserem naszych obrazów wojny pozostanie na wieczność Joseph Goebbels. Historia, którą mamy przed oczyma, przebiega jak w filmie Josepha Goebbelsa.
Wielkie katastrofy nadchodzą często drobnymi kroczkami.
Bruckner – nieszczęsny muzyk – spędził trzy miesiące w szpitalu psychiatrycznym /…/ Anton Bruckner podczas swoich długich, bardzo długich spacerów liczył liście na drzewach, że z jakąś tajemną i jałową zawziętością chodził od drzewa do drzewa i z przerażeniem patrzył, jak rośnie nie dająca mu spokoju liczba. Liczył jednak również kamienie brukowe, okna w kamienicach, a kiedy rozmawiał z damą, nie mógł się powstrzymać, by nie przeliczyć pospiesznie pereł na jej naszyjniku. Liczył włoski w sierści swojego psa, chmury na niebie. Zdiagnozowano to jako nerwicę natręctw – to był rodzaj ognia, który go trawił.
Spółka Opel jest obecnie znacznie starsza niż wiele państw, starsza od Libanu, starsza od samych Niemiec, od większości państw afrykańskich, starsza niż Bhutan, którego bogowie kryją się w chmurach.
Przedsiębiorstwa nie umierają tak jak ludzie. Są to ciała mistyczne, które nigdy nie giną. /…/ Są to tak zwane osoby prawne. Ich życie trwa o wiele dłużej niż nasze.