Mili Państwo,
Dziś Światowy dzień Nauczyciela i tak się wzruszyłem, że słów zabrakło. Więc wertuję w sieci stosowną poezję okolicznościową. Przymiarka pierwsza:
Szanowny nasz Panie Profesorze!
Obserwujemy jak nad nami Pan orze.
Przymiarka druga:
Księże Wychowawco!
Rozkrzewiasz wiadomości,
By jaśniało nasze czoło
Światłem cnoty i mądrości!
Przymiarka trzecia:
Praca wychowawcy to praca niełatwa,
Bo często leniwa i krnąbrna jest dziatwa.
Przymiarka czwarta:
Niejeden zły zwalczyłeś nałóg
W naszych usposobieniach –
Idziemy śladem Twoich nauk,
W szlachetnych Twych dążeniach.
Cóż, jak by nie przymierzać – przed pedagogami jeszcze sporo pracy. Przynajmniej na odcinku poezji.
Europa, a z nią Polska, ma i będzie miała problemy w kwestii emi- i imigracji. Musimy je jakoś oswoić, więc na początek przybliżamy kulturę Eskimosów. W scenkach krótkich a wymownych.
Scenka pierwsza:
Eskimos przynosi telewizor do serwisu.
– Co mu jest?
– Śnieży.
Scenka druga:
– Jak ubierają się Eskimosi?
– Bardzo szybko.
Scenka trzecia:
Przychodzi Eskimos do baru.
– Barman, whisky!
– Z lodem?
– Nawet nie próbuj mnie wkurzyć!
Szeleścimy poznańskimi gazetami sprzed równo 110 lat. „Dziennik Poznański” 1906
Znowu jeden z rodaków naszych poszczycić się może nowym wynalazkiem. Otóż p. Józef Tucholski z Poznania pracował długi czas nad tem, w jakiby sposób przysłużyć się kupcom i przemysłowcom w celu korzystniejszego polecania towarów i wyrobów. Praca jego uwieńczona została pomyślnym skutkiem. Pan Tucholski skonstruował wóz, zupełnie pojedynczy, którego boki i wierzch przeznaczone są do plakatów reklamowych. Plakaty te mogą być przylepiane na odpowiednich tablicach, lub też panowie kupcy i przemysłowcy mogą mieć własne tablice, np. aluminiowe lub z innego metalu i zmieniać je od czasu do czasu. Wozy takie reklamowe objeżdżałyby cały dzień po miastach, tak że musiałyby zwracać na siebie uwagę przechodniów. (…) Że pomysł jest znakomity świadczy opatentowanie go przez cesarski urząd patentowy w Berlinie.
Dzień Nauczyciela, więc ciągle się uczymy. W książce amerykańskiego specjalisty od komunikacji międzyludzkiej Lesa Giblina pod tytułem „Umiejętność postępowania z ludźmi” kupionej na wyprzedaży za 2.50. „- Mów o tym, co interesuje słuchaczy. Nie jest ważne to, co ty chcesz powiedzieć. Ważne jest to, co słuchacze chcą usłyszeć. Zainteresowania słuchaczy mają zawsze pierwszeństwo przed Twoimi. Najpewniejsza metoda, by zostać przekonującym, jest mówienie tego, co słuchacze chcą usłyszeć.
Cieszę się, że powiedziałem dokładnie to, co Państwo chcieli dziś usłyszeć –
Wiesław Kot