Niewłaściwy człowiek / The Wrong Man

 

„Proces” Kafki w wersji pop.

Henry Fonda – kontrabasista w orkiestrze dancingowej.
Zostaje wzięty za bandytę napadającego na sklep, bo jest do niego ogromnie podobny. Ostre przesłuchanie na posterunku. Zwolna staje się podejrzanym. Mimo iż miała to być „czysta formalność”. Jak w filmie z Polańskim. Podobny – jak włamywacza – charakter pisma (drukowanego). Pisząc robi ten sam błąd.
Aresztowany, „proszę oddać krawat”, degradacja. Zwykła, bezduszna procedura policyjna staje się dla człowieka niewinnego nie do zniesienia. Ciągnie się to i ciągnie.

Udowodnienie własnej niewinności jest o wiele trudniejsze niż udowodnienie winy na podstawie poszlak. Świadkowie się wyprowadzili, nikt niczego nie pamięta.
Żona popada w obłęd o charakterze paranoi.
On na sali sądowej ukradkiem odmawia różaniec. Ostatnia instancja.
Zwraca uwagę na fakt, że nikt nie słucha uważnie świadków. Każdy myślami jest gdzie indziej, gada, bazgrze coś. Może zostać skazany przez błąd, rutynę, przypadek i nieuwagę.

Niewłaściwy człowiek / The Wrong Man, reż. Alfred Hitchcock, 1956 filmweb

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *